| religionistický časopis o současné náboženské scéně   | ||||
Typologie ateismuCo znamená být bez vyznání? Česká republika představuje evropskou anomálii tím, že se výrazná většina jejího obyvatelstva identifikuje jako lidé "bez vyznání." Tato položka ve výzkumech se příliš snadno vykládá jako atheismus. Historickou sondou a pojmovou analýzou této sebeidentifikace a typů atheismu se zde chceme dopracovat lepšího pochopení, co vlastně skrývá. Původ výrazu "bez vyznání" V té době se zároveň v duchu osvícenského absolutismu správy vyznání ujímá stát. Své vyznání si neurčují obyvatelé jako svrchovaní jedinci. Stát souhlasem, uznáním, povolením či jinak formulovaným aktem umožňuje veřejnou existenci konfese. Vznik a zánik konfese byl v rukou absolutistického státu. Výraz "bez vyznání" takto dospívá k novodobému významu. Bez vyznání je nakonec každý, kdo není členem povolené konfese podle odlišných poměrů v jednotlivých křesťanských zemích. Dnešní výskyt a hledání významu Odpověď "bez vyznání" v posledních třech sčítáních lidu K přístupu ČSÚ nutno přičinit metodologické poznámky. Užívání pojmu víra, resp. věřící osoby v těchto souvislostech je značně zavádějící, protože slovo víra nemá všeobecně uznávaný význam. Může se mínit víra jako osobní vztah oddanosti a důvěry v převládajícím biblickém smyslu. Může ale také jít o obecně náboženský postoj, o osobní uznání nějakých myšlenek, které nejsou exaktně ověřitelné (nelze říct, že jde o vědění), ale mohou sloužit jako životní orientace. A může jít o dogmatickou víru, tedy o poslušné přijetí pouček předkládaných náboženskou autoritou. Český statistický úřad převzal výraz, který měl kdysi přesný právní význam. Dnes si ale zjevně odpověď Bez vyznání volí velmi rozdílné okruhy těch, kdo se nehlásí k registrovaným ani neregistrovaným náboženským směrům a uskupením. Vedle deklarovaných ateistů, jejichž počet v době posledního sčítání lidu lze na základě souběžných výzkumů odhadnout na 10%, je to prakticky polovina obyvatelstva, která se nehlásí k žádnému vyznání, ale ani k atheismu. Dosud chybí pečlivý religionistický výzkum, který by tuto heterogenní skupinu pdrobně prozkoumal. Lze však předpokládat, že (ovšem spolu s Ostatními a Nezjištěnými) zahrnuje kromě jiného i neurčité, nezařaditelné náboženské tušení "něčeho nad námi", jakož i propracovaný náboženský individualismus. Pravděpodobně k těmto okruhům se řadí i lidé definitivně nerozhodnutí, náboženští hledači, kteří jimi mohou zůstat trvale nebo kteří nakonec spočinou v konkrétním vyznání či v atheismu. Lze předpokládat, že velkou část tvoří lidé, které by bylo možno označit jako agnostiky, v praktické rovině se však častěji mluví o jednotlivcích nábožensky indiferentních. Uvedená stanoviska by se mohla stát předmětem odborné diskuse a mohla by posloužit jako nabídka v nějakém budoucím výzkumu české religiozity. Odpověď Bez vyznání je v r. 1951 ještě bezvýznamná, prudce roste od šedesátých do osmdesátých let. Máme však k dispozici až stav r. 1991, tedy po čtyřiceti letech. Ve sčítáních na začátku šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let se tato otázka nekladla. Náboženství bylo oficiálně pokládáno za soukromou věc občana a nebylo dovoleno se na ně dotazovat. V devadesátých letech růst zastánců této odpovědi pokračuje ze 40 na 60% obyvatel. Co je a co není atheismus? Význam slova atheismus se vyvinul tak, že dnes jde o teoretické popření jakékoli transcendence (snad s výjimkou sebetranscendence ve svobodném činu v radikálním humanismu) a praktické odmítnutí náboženství v jeho podobě nejen theistické, ale i netheistické. Typy atheismu Atheismus jako osobní postoj nemusí vždy být atheismem důsledným, ostatně stejně jako náboženská víra. Někdy se za atheisty prohlašují lidé, kteří pouze odmítají některé konkrétní náboženství, v našem prostředí nejčastěji křesťanství. Jako atheisté se příležitostně označují lidé, které by test s podrobněji formulovanými otázkami zařadil spíše k lidem nábožensky indiferentním. Zvláštní kategorii tvoří lidé, kteří se v některých výzkumech neoznačují ani za věřící ani za nevěřící (což jsou - jak už jsem ukázal - jiné a poněkud neurčité kategorie) a přihlásí se k odpovědi, že "připouštějí Boží existenci." Je nutné také rozlišení atheismu teoretického a praktického. Je-li totiž náboženství definováno v současnosti spíš jako postoj než jako názor, výklad světa apod., má nepochybně vedle aspektů světonázorových i aspekty praktické, emocionální, vztahové, zvykové apod. Praktický atheismus jako absence náboženského vztahu nemusí být doprovázen teoretickou koncepcí. Člověk programově nenáboženský na úrovni vztahu je prostě atheistou, i kdyby filosoficky připouštěl Boha či jinak pojatou transcendenci. Vyskytuje se rovněž teoretické odmítnutí Boha či transcendence obecně s odůvodněním, že jakákoli myšlenková konstrukce tohoto druhu se ocitá v potížích. V rovině emoce však transcendence nemusí být odmítnuta, může přetrvávat tradiční příslušnost, ale může jít rovněž o náboženské hledačství. Podle toho, co se na náboženství především odmítá a co se staví proti němu, lze rozlišit dva velmi odlišné typy atheismu, které se běžně nesetkávají. Častější vědecký, či možná spíše scientistický atheismus spočívá v prohlášení, že náboženská tvrzení jsou v rozporu s tím, co s jistotou prohlašuje věda. Věda se zde činí normativním souborem výpovědí a soudcem nad náboženstvím. Nerozlišují se výpovědi mimovědecké od výpovědí nevědeckých (s ambicí být vědecké, leč v rozporu s vědou) a případně protivědeckých. Náboženské výpovědi jsou spíše mimovědecké, tedy takové, že nepotvrzují ani nepopírají vědecké výpovědi. Co však takto platí obecně, nemusí platit v jednotlivých případech. Scientističtí ateisté extrapolují testovatelné výpovědi vědních oborů a vyslovují neověřené a neověřitelné globální světonázorové výpovědi. Též z hlediska náboženství se evidentně vyskytují razantní kroky za hranice mimovědecké náboženské oblasti do hájemství vědy. Náboženští činitelé posuzují výsledky vědy z hlediska svého pravověří a vyslovují přání, co by věda měla tvrdit a co popírat. V oblasti doteku takto specificky pojatých stylů myšlení, tedy tam, kde na sebe naráží náboženský fundamentalismus a scientistická ideologie, je konflikt vážný. Nejde tam jen o rozpravu specifického typu atheismu s náboženstvím, ale o ostrý konflikt dvou ideologií. Typickým prostředím tohoto konfliktu je jih Spojených států amerických a islámský svět. Zcela odlišný je humanistický atheismus.[8] Nevyjadřuje se k metafyzické otázce o bytí Boha. Interpretuje náboženskou transcendenci humanisticky. Jde o autotranscendenci, o sebepřekročení člověka ve svobodném tvůrčím činu. Člověk se, např. v interpretaci Jeana Paula Sartra (1895-1980) dotváří.[9] Jeho esence není určující daností, je výsledkem činů. Bůh, i kdyby případně existoval, je zbytečný. Ale ne ve smyslu výroku francouzského fyzika a astronoma Pierra Simona de Laplace (1749-1827), že Bůh je zbytečnou hypotézou, nýbrž spíše tak, že Bůh či představa o něm je překážkou lidského sebeuskutečnění a rozvoje. Božská všemoc a božské vševědění, jak se obávají humanističtí ateisté, zcela popírá lidskou svobodu. Člověku se odnímá královská důstojnost a přikazuje se mu, aby se plazil v prachu. Náboženství slouží otrocké mentalitě. Klasikem tohoto typu atheismu je německý filosof Friedrich Nietzsche (1844-1900). Nemusí však jít o vypjatý individualismus. Sociální varianta humanistického atheismu odmítá odsouvat úsilí o ideální společnost do záhrobí (pod názvy jako Boží království nebo Čistá země[10] ). Má za to, že eschatologická naděje demobilizuje masy a činí je neochotnými vést zápas o emancipaci v současnosti. Tato kritika náboženských eschatologických vizí bývá spojena s utopickými projekty, jako je Marxova beztřídní společnost nebo Fukuyamův[11] konec dějin po vítězství liberálního tržního systému. Nutno říct, že tento druh atheismu se obrací v kvazireligiózní uctívání politických entit, tedy v jakési implicitní náboženství. A také je nutno upozornit, že člověk umístěný na trůn uvolněný Bohem z něj záhy sestupuje a stává se produktem přírodních sil. Atheismus lze zařazovat podle různých dalších hledisek. Populární, teoreticky nezpracovanou formou atheismu je obviňování Boha západních monoteistických náboženství z krutosti.[12] Někdy se zde mluví o akuzativním atheismu. Jeho stoupenci nacházejí v Bibli a Koránu místa, kde Bůh výslovně přikazuje zabíjet, a to i ženy, starce a děti. Striktně odmítají drakonické tresty předepsané náboženským právem (odvozeným z kanonických textů) za delikty, které nám dnes připadají jako banální. K tomu se připojuje též obvinění Boha, který nemůže být dobrý a zároveň všemocný a připouštět utrpení nevinných. Mohl by být dobrý, ale neschopný utrpení zabránit, nebo mocný, ale zlý. Vyvozuje se, že tento obraz Boha je falešný, a že tedy Bůh nejspíš není. Není to však důsledný atheismus, protože popírá jen monoteistická, stvořitelská pojetí, nikoli např. náboženství spíše netheistická, sotva je v rozporu s náboženstvími typu např. antického egyptského, řeckého či římského polytheismu, resp. jejich dnešními obdobami. Zvláštní pozornost si zaslouží křesťanský atheismus, netheistické, nenáboženské pojetí křesťanství, radikální navázání na Rudolfa Bultamnna (1884-1976). Jeho současným důsledným reprezentantem v českém prostředí je Otakar A. Funda (*1943).[13] Katolický teolog zabývající se i religionistickou látkou Tomáš Halík (*1948)[14] pokládá atheismus, možná spíše jistou jeho formu, za vnitřní moment křesťanské duchovní cesty. Shledává analogii sociální a kulturní ztráty Boha a temné noci v pojetí mystiků, zejména sv. Jana od Kříže. Poznámky Ivan O. Štampach |