| religionistický časopis o současné náboženské scéně   | ||||
Média - náboženství naší doby?Média převzala řadu funkcí, které tradičně plnila náboženství Člověk je nevyléčitelně náboženský tvor, náboženství je antropologickou konstantou, stálicí lidské kultury - tato tvrzení lze jistě podepřít mnoha dějinnými důkazy. Avšak je třeba dodat, že "náboženské funkce" plní různé jevy a také sociálně kulturní role jednotlivých náboženství se v dějinách mění. Dějiny jsou plné příkladů zaniklých podob náboženství. Do uprázdněného prostoru však vždy něco vstupuje: buď jiné podoby náboženství, anebo jevy, které dříve nebo později se alespoň v něčem začnou náboženství nápadně podobat. Religionisté vypočítávají různé role náboženství: náboženství pomocí symbolů interpretují svět, sjednocují určitá společenství, legitimizují společenský řád, jsou autoritou v otázkách morálky a pravdy, doprovázejí člověka v klíčových okamžicích života, nabízejí svátky, slavnosti, extatické zážitky, předměty k uctívání - a mohli bychom pokračovat ještě dlouho. Je zajímavé pátrat po tom, v co věří a co uctívají ti, kteří se považují za ateisty, nebo ti, kdo duchovně hledají za hranicemi tradičních náboženství. Můžeme se přitom zamýšlet nad tím, které z uvedených funkcí náboženství tato "nová náboženství" či náhražky náboženství plní. Mizející západní náboženství Přírodní věda tenkrát nabídla vhodný jazyk a s ním nový, jednoduše srozumitelný obraz světa. Na konci 20. století se však věda tuto roli ztratila: stala se příliš komplikovanou a specializovanou na to, aby poskytovat srozumitelnou životní orientaci pro "obyčejného člověka", už nemohla nabízet celkový obraz světa a odpovědi na nejzazší otázky smyslu. Druhým novověkým kandidátem na trůn, uprázdněný tradičním náboženstvím, bylo umění. Zejména romantické chápání génia představilo umělce, nejčastěji básníka či skladatele, jako proroka, majícího přímý přístup k božskému a vnášejícího božskou krásu do světa - vzpomeňme na kult Goetheho, Beethovena či Wagnera. Architektura divadelních a koncertních budov a sálů devatenáctého století evokuje atmosféru chrámů (ve dvacátém století je pak vystřídají v této roli posvátné budovy bank a obchodních domů). Poté patriotismus a nacionalismus - zejména v rámci politického romantismu 19. století - a nové politické ideologie přinesly nová i stará božstva, nové mýty a nové oltáře. Náboženství současného Západu Právě média nejvlivněji interpretují svět a skládají náš obraz světa dohromady jako mozaiku: co víme o politice, kultuře, vědě, sportu a koneckonců i o náboženství, víme dnes z valné části právě prostřednictvím médií. Média jsou - a i toto je jedna z podstatných náboženských úloh - arbitry pravdy a vážnosti: většina lidí má nějakou událost za pravdivou, protože ji viděla "na vlastní oči" na televizní obrazovce, a za důležitou, protože byla na předním místě zpravodajství či na titulní stránce novin. Postupně se notorický televizní divák učí nahrazovat "vlastní oči" stále víc "očima kamery", a to do té míry, že i jeho bezprostřední vnímání věcí je pak už natolik bezděčně ovlivněno a strukturováno optikou kamer (a implicitní ideologií producentů masmédií), že už téměř není schopen se dívat vlastníma očima a myslet vlastním mozkem, hodnotit vlastním svědomím. Média nabízejí společný jazyk, sdílené příběhy, "velká vyprávění" a symboly - ovlivňují styl myšlení a života lidí. Toto všechno patří k základním rysům odvěké sociální role náboženství. Média ovšem nejsou jen pasivním zrcadlením skutečnosti, jak nám chtějí někteří producenti médií namluvit: média skutečnost vykládají, a tím ji spoluutvářejí. Mají nesmírný psychologicky-pedagogický, morální, a tím i politický vliv. Proto představují moc. Propojení médií s politickou a ekonomickou mocí je předmětem mnoha studií - média jsou na jedné straně vystavována tlakům představitelů různých politických a ekonomických zájmů, ti jsou však zase na druhé straně v mnohém odkázáni na sílu mediální reklamy. Váha jednotlivých skupin ve společnosti - nejen politických, nýbrž i náboženských - je z velké části dnes dána jejich možností a schopností prezentovat své hodnoty prostřednictvím vlivných médií. Demokracie je pomalu nahrazována médiokracií - ve volbách často vítězí nikoliv ti lidsky nejkvalitnější a odborně nejkompetentnější, nýbrž ti "fotogeničtější" a protřelejší v oblasti mediální sebeprezentace. Rovněž současný terorismus se opírá především o moc hromadných sdělovacích prostředků. Bez jejich vlivu by nebyl dostatečně účinný. V pasti médií Rozhodně nechci démonizovat média - to, že zprávám o teroristických akcích jejich obrazům poskytují takový prostor, činí v "dobré víře", je to ostatně jejich povinnost, smysl jejich služby veřejnosti. Nikdo přece nechce cenzurovat špatné zprávy a zavírat oči před tragickými událostmi všeho světa, všichni máme svaté právo na informace! Ale právě v tom je moc terorismu nad médii a jejich prostřednictvím nad námi tak nesmírná a tak nebezpečná. Právě tato nevinnost médií - slouží jak nám, kteří je nezbytně potřebujeme a jejich zprávy vyžadujeme, tak zároveň, ať chtějí či nechtějí, terorismu, který je rovněž nezbytně potřebuje - je nejvíc nebezpečná, protože činí svět médií (to jest náš nejvlastnější sdílený svět) bezbranným. Tomuto největšímu úspěchu teroristů - masovému šíření strachu prostřednictvím médií - se nedokážeme bránit; všichni k němu přispíváme. A je to pochopitelné, máme na to skutečně svaté právo a alternativu neznáme: nemůžeme oslepit oko, jímž vnímáme svět přes hranice, kam naše vlastní oči nedohlédnou, právem nechceme být hluší k informacím o událostech mimo náš přirozený doslech a být připraveni o témata tak čerstvá, že ještě nevstoupila do naší mysli. Média nám poskytují už tady, stále a každý den, přesně to, co nám podle sv. Pavla mělo nabídnout až samo nebe: "co oči neviděly, co uši neslyšely, co na lidskou mysl nevstoupilo." ( 1 Kor 2,9) Média jsou nyní naším nebem, jež pomalu mění tvář země…[2] Média podle mého názoru jsou zajímavým objektem studia nejen pro sociology, politology a psychology, nýbrž i pro religionisty a teology. Poznámky: Tomáš Halík |