| religionistický časopis o současné náboženské scéně   | ||||
Český JežíšekNáboženská postava v komerčním prostředí Postava Ježíška je v českých zemích i jinde odedávna spojována s dárky, jimiž se lidé o Vánocích obdarovávají. Ještě než v 16. století začali rodiče obdarovávat děti jeho jménem, existoval již zvyk koledy. Koledníci vybírali dary "pro Ježíška". Koledníky bývali chudí, zvláště pastýři, a děti, dárky se pak skládaly především z potravin, které pomáhaly chudým přečkat zimu. Zatímco zpočátku Ježíšek dárky dostával, v novověku se stále víc proměňoval v bájnou postavu, která pod příkrovem tmy dárky rozdává. [1] Spojení s dítětem narozeným v betlémském chlévě je s odklonem od křesťanství stále vágnější. Nadělující Ježíšek nebýval na rozdíl od sv. Mikuláše zobrazován. Řadě lidí se pojí se zvukem zvonečku, ohlašujícího vánoční nadílku, vizuální představu v nich však nevyvolává. Podle některých představ posílá dárky po andělíčcích. Je proto zajímavé, že k prvním pokusům určit jeho podobu došlo až po roce 2005, když už v překladu řady dětských filmů byl za Ježíška označen Santa Claus . To u některých lidí vyvolávalo obavy, že postava Santy Ježíška časem vytlačí. Od té doby bylo vyhlášeno několik anket a soutěží, které si kladly za cíl určit Ježíškovu podobu. [2] Z nich pak vzešly první "ikonografické" pokusy. Zároveň stále více firem nabízí své produkty ve spojení s Ježíškem a objednávky zboží podává jako dopisy pro Ježíška. Ježíšek jako podnikatelský záměr Účastníci soutěže se povětšinou shodli na postavě zlatovlasého dítěte. Stanislav Hájek tuto postavičku nakreslil a František Ber pro ni začal vymýšlet příběhy. Zatím vytvořili pět obrázkových knih, čili jednu ročně. Autoři k Ježíškovi připojili skupinu kamarádů, jako jsou Ťápula, Hvězdulka, Poštísko, Netopýrek Pírek a další. Přebývají především v Ježíškově dílně, kde - jak jinak - vyrábějí dárky. [4] V motivu dílny na dárky je zjevná podobnost s americkými představami o Santa Clausovi. Celá skupina po celý rok pomáhá dětem a občas bojuje proti zlému Mrakorovi. Výtvarná podoba prozrazuje silný americký vliv a Ježíšek se stává jednou ze seriálových postaviček, prožívajících nekonečný sled dobrodružství. Původní biblický příběh však mezi nimi není, nový Ježíšek je nábožensky neutrální. Agency Je5 od počátku spolupracovala s městem Boží Dar, kde generální ředitelství České pošty zřídilo roku 1994 Nebeskou poštu. Tak zde vznikl celoroční zábavní areál Ježíškova cesta. Děti zde mohou do zápisníčku plnit různé úkoly a na konci za ně v informačním centru dostanou od Ježíška dárky. K projektu patří i webové stránky, kde si malí i velcí Ježíškovi příznivci mohou zahrát hry jako "Chytni co nejvíc dárků". Mohou si také objednat knihy o Ježíškovi, časopis Český Ježíšek a jeho svět, popřípadě "Ježíškovy výrobky" (skládanky, plyšové postavičky Ježíška a jeho kamarádů, ale i "klučičí hodinky Cannibal" či holčičí "Hello Kitty"). Stránky obsahují též oddíl "Ježíšek doporučuje", tj. linky na další stránky, například firmy Dráček.cz, nabízející "tradiční hračky a dekorace do dětských pokojů převážně české výroby". [5] Ježíškovi online Dopis Ježíškovi lze však doručit i přes několik dalších komerčních i nekomerčních [7] internetových stránek. Pro ty, kdo nevědí, čím podarovat své blízké, obvykle nabízejí i tipy na nákup "super dárků", [8] někdy s předvolbou cenových kategorií. Různé firmy pak prostřednictvím psaní Ježíškovi apod. umožňují zákazníkům vyjádřit blízkým touhu po konkrétním dárku (některé stránky navrhují raději seznam). [9] Závěr Komunikaci s Ježíškem nezprostředkovávají koledníci ani dopis položený za oknem, ale Internet a firmy na něm fungující. Cílem dopisu pak nebývá napjaté čekání, zda skutečně přijde vytoužený dárek, ale záruka, aby místo nechtěných darů přišly dary vítané. Překvapení, spojené s rizikem zklamání, nahrazuje splněná objednávka. Pod "ježíškovskou" rétorikou některých stránek se ukazuje, že obě strany stále vědí, že dárky nepřicházejí z nebe, ale někdo je musí koupit. Například když "Ježíškova trasa" je vlastně upoutávka na online burzu Aukro. [10] Tady do hry vstupuje hořká ironie, upozorňující, že ani o Vánocích není nic zadarmo, a to ani pro ty, kdo byli celý rok hodní… Poznámky: Ruth J.Weiniger |