Neviditelné náboženství
Je naprosto běžné, že při hovoru o náboženství si vybavíme nám nejznámější
náboženské instituce, tedy církve. Při takové asociaci je přirozené, že pokles
počtu příslušníků těchto institucí a pokles jejich významu ve společnosti
interpretujeme jako pokles náboženskosti ve společnosti. Už před více než
čtyřiceti lety ovšem německý sociolog rakousko-slovinského původu Thomas
(Tomaž) Luckmann (*1927) ve své eseji upozornil, že náboženství v církvích
je jen jedním a možná ani ne nejdůležitějším prvkem náboženství v moderní
společnosti[1] a že náboženství dneška je v zásadě jevem "privátní sféry".[2]
Krize náboženské příslušnosti tedy nemusí znamenat krizi náboženskosti.
Naopak - anglická socioložka Grace Davieová dokonce tvrdí, že "náboženská
víra je k příslušnosti úměrná nepřímo spíše než přímo. Jinak řečeno,
s poklesem institucionální kázně víra nejen pře trvává, nýbrž zejména mezi
mladými lidmi začíná být čím dál tím osobnější, osobitější a různorodější."[3]
Výše zmíněná Luckmannova esej dostala ve své anglické přepracované
verzi název "Neviditelné náboženství", a tento spíše poetický, ale výstižný
výraz se díky ní stal označením široké a odborně těžko uchopitelné kolekce
společenských aktivit, které mohou u jednotlivců i skupin lidí zastávat alespoň
některé z funkcí "viditelného" náboženství. Již dávno před Luckmannem
byly tyto náboženské funkce rozpoznány v různých podobách nacionalismu
nebo v politických ideologiích. Ostatně malba, reprodukovaná na obálce tohoto
čísla Dingiru, nenechává nikoho na pochybách, že postava komunistického
vůdce Klementa Gottwalda byla schopna naplnit (minimálně u onoho
umělce) tu část člověkova prožívání, která bývá sycena výslovně náboženskými
významy.
Příprava tématu o neviditelných podobách náboženství se v časopise Dingir
setkala s mimořádným zájmem autorů. Snad bychom z nečekaně velkého
počtu příspěvků mohli vyvozovat, že neviditelné náboženství by mohlo mít
pro českou společnost s jejím typickým odporem vůči náboženským institucím
zvláštní přitažlivost. Rozhodli jsme se proto věnovat této oblasti ještě
jedno téma v některém z příštích čísel našeho časopisu a umístit do něho ty
články, které se nyní nevešly.
Úvodní článek do tématu v tomto čísle obstaral Ivan O. Štampach tím,
že zasadil jevy, označované jako "neviditelné náboženství", do kontextu religionistických
kategorií. Pavel Dušek v následujícím článku připomíná, že
tři badatelé (Eliade, Luckmann a Lyon) posunuli diskusi o neviditelném náboženství
výrazně kupředu. Petr Mareš zpracoval Che Guevaru jako příklad
politických hrdinů, jimž se dostalo náboženského uctívání. Českobudějovický
teolog a politolog Roman Míčka sleduje religiózní prvky v symbolech
dnes již úředně rozpuštěné Dělnické strany, zvláště v její hymně. Petr Pabián
z univerzity v Pardubicích používá fenomén Harryho Pottera k úspěšné
polemice s některými Luckmannovými předpoklady. Hudebník a absolvent
plzeňské univerzity Jan Vaněk nachází neviditelné náboženství v hudebním
žánru metalu. Rozhovor s pražským profesorem Tomášem Halíkem sice
uzavírá prostor, který v Dingiru obvykle věnujeme jeho hlavnímu tématu,
ale tématu neviditelného náboženství se dotýká i článek Prokopa Remeše
o alternativní psychoterapii, zvané "dianetika", úryvek z knihy (na 3. straně
obálky), jejímž autorem je Mircea Eliade, i recenze filmu Avatar Martina
Kořínka. Obrázek z tohoto filmu ilustruje také tuto stránku.
Poznámky:
[1] Thomas LUCKMANN, Invisible Religion, The Macmillan Company 1967, str. 28. Stejné místo citují
v kapitole Alternativní přístupy - "neviditelné náboženství" i Zdeněk NEŠPOR a Dušan LUŽNÝ,
Sociologie náboženství, Portál 2007, str. 115.
[1] LUCKMANN, str. 103 a na mnoha dalších místech.
[1] DAVIEOVÁ, Grace, Výjimečný případ Evropa. Podoby víry v dnešním světě, CDK 2009, str. 20.
Zdeněk Vojtíšek
|