| religionistický časopis o současné náboženské scéně   | ||||
Vývoj společenství Svědků JehovovýchPůvodně značně radikální společenství postupně ztrácí svůj opoziční náboj Stereotypní pohled na opoziční náboženské skupiny jako na "sekty" často doprovází předpoklad, že je jedná o neměnná, jednou provždy "sektářská" uskupení. Tak se někomu jeví i společenství svědků Jehovových. V tomto článku se ale pokoušíme ukázat, že prochází změnami podobně jako jiná nová společenství, byť v daleko pomalejším tempu, než je obvyklé. Typické změny, probíhající v nových náboženských společenstvích, jsou předmětem badatelského zájmu nejméně od doby Richarda H. Niebuhra.[1] Jako interní příčiny změn jsou jmenovány především posuny v sociálním statutu jednotlivých příslušníků první, zakladatelské generace těchto společenství, a odlišné pojetí vlastní náboženské příslušnosti generace druhé, tedy té, která se již do určitého společenství narodila. Za externí příčinu změn pak bývá označován posun v přijímání nové náboženské skupiny jejím okolím.[2] Teorie denominalizace Dlouhá denominalizace společenství svědků ... V následujících odstavcích předkládáme dvě hypotézy. Nejprve naznačujeme (na podrobné prokázání zde není místo) příčinu neobvykle pomalého vývoje společenství svědků k denominaci. Považujeme za ni jednak mimořádně úspěšně zavádění mobilizačních momentů a jednak pečlivé budování a udržování vysokých bariér mezi společenstvím a okolní společností. Při pohledu na historii společenství badatelů Bible (později svědků Jehovových) vynikne, jak často a úspěšně bylo ze strany svého vedení mobilizováno k větší výkonnosti a obětavosti. Vedení organizace (a zvláště její druhý prezident J. F. Rutherford) osvědčilo mimořádnou citlivost na periody poklesu nadšení[5] a dokázalo v těchto dobách vyburcovat své společenství novými věroučnými prvky, které vyžadovaly značné zvýšení osobní obětavosti a které zvýšily napětí mezi svědky a jejich okolím. Mezi těmito radikálními doktrínami byla nejdůležitější nová vyhlášení konce světa ("závěru tohoto systému věcí"), která vedla badatele Bible, resp. svědky Jehovovy ke značným obětem prostředků, času i společenského postavení.[6] Silný mobilizační účinek měly i doktríny, které ohrožovaly zdraví a život svědků kvůli odmítání lékařské peče (zákazy očkování, transplantací a naposledy transfuze krve).[7] Další oběti na zdraví a životech některých i zvýšení obětavosti a odhodlání ostatních způsobily doktríny, předepisující nespolupráci s pozemskými autoritami (úřady států), nebo dokonce přímo neposlušnost zákonům.[8] Napětí zvýšily i doktríny zaměřené proti tradičnímu církevnímu pojetí křesťanství a v menší míře i další. Vysoká bariéra, která udržuje svědky v mentální izolaci, a tím i ve vysokém stupni napětí ve vztazích s okolím, je dlouhodobě budována pomocí přesvědčení o naprosté jedinečnosti postavení svědků Jehovových z hlediska spásy a o jejich totální mravní převaze nad ostatními lidmi. Exkluzivita spásy a mravní elitářství prostupuje publikacemi svědků Jehovových a velmi úspěšně konstruuje obraz nevyhnutelného náboženského i mravního selhání každého, kdo je vně organizace, považované za jediný kanál k transcendentní skutečnosti. Bariéra, která obepíná společenství svědků, je dále vytvářena také díky důkladné socializaci konvertitů a nekompromisnímu vztahu ke kritikům, hlavně k tzv. odpadlíkům. Noví příslušníci společenství svědků bývají dlouhodobě a pečlivě vyučováni a prověřováni a vstup do společenství (prostřednictvím křtu) není zdaleka považován za samozřejmost. Podobně vysoká bariéra dělí svědky od okolní společnosti i v jiném směru: svědkové jsou vedeni k tomu, aby si vytvořili silnou autocenzuru ve vztahu k informacím, které nepocházejí od vedení organizace, a zvláště k těm, které by byly vůči organizaci jakkoli kritické. Pod hrozbou nejvyšších časných i věčných sankcí (odepření společenství, a v důsledku toho i spásy) je zakázán jakýkoli styk s tzv. odpadlíky.[9] ... přece jen spěje k završení Jiné, původně radikální doktríny navíc postupně pozbývají na významu, neboť je pro vedení organizace stále těžší je zdůvodňovat. Tak byl roku 1995 nakonec odvolán zákaz nástupu na vojenskou službu beze zbraně (civilní službu) a zákaz transfuze krve je v poslední době rozmělňován do složitých předpisů, jejichž smysl řadovým svědkům i vedoucím na nižších úrovních uniká. Viditelně pak klesá i jejich ochota obětovat pro zákaz transfuze život a naopak roste touha řešit zdravotní situace kompromisem, který by přijetí krve nakonec přece jen umožnil. Představa exkluzivní spásy pouze pro svědky Jehovovi je v multikulturním a multietnickém světě čím dál tím hůře udržitelná. Stále vzrůstající frekvence apelů na poslušnost, s nimiž se setkáváme v naučných publikacích svědků Jehovových v posledních letech, naznačuje, že vedení ztrácí v očích řadových svědků své nezpochybnitelné postavení. Také mravní kredit představitelů v posledních letech utrpěl. Téměř zapomenuto je sice zklamání, které mezi svědky v komunistických státech nastalo roku 1963 v souvislosti se změnou doktríny, která jejich představitelům umožňovala spolupráci s vládnoucí mocí a jejími tajnými službami.[12] O třicet let později znamenal pro svědky v České republice značné rozčarování mravně pochybný způsob, jakým jejich představitelé získali registraci Ministerstvem kultury jako náboženská společnost.[13] Další český mravní problém započal roku 1992 napojením ústředí českých svědků na pochybné finanční zdroje a skončil značným rozčarováním mezi svědky, inspekční návštěvou ze světového ústředí a následným odvoláním několika vedoucích představitelů roku 2004.[14] Předpoklad mravní nadřazenosti narušil na světové úrovni pedofilní skandál, který propukl na začátku nového tisíciletí.[15] Tyto všechny události jednotlivým svědkům naznačují, že jejich společenství netvoří kvalitativní výjimku mezi jinými náboženskými společnostmi. K postavení denominace má společenství svědků patrně blíže ve společnostech Severní Ameriky, Evropy a Japonska, kde počet jeho příslušníků dlouhodobě stagnuje (nárůst naopak vykazuje Jižní Amerika, Afrika a země bývalého Sovětského svazu). Ve stagnujících zemích (jakou je i Česká republika) jsou navíc adepti členství ve společenství přijímáni pravděpodobně[16] po stále kratší době a za měkčích podmínek. "Ochranu" před negativní zpětnou vazbou narušuje v posledních letech především snadná dostupnost informací na Internetu. Kvůli Internetu také vedení organizace ztratilo možnost potlačovat kritiku z vlastních řad ihned v zárodku. Jeho prostřednictvím totiž někteří svědkové (kteří kvůli hrozbě vyloučení zůstávají v anonymitě) tvoří disidentská hnutí. Snížení bariéry mezi společenstvím a jeho okolím tímto způsobem se možná v budoucnosti ukáže jako velmi významné. Závěr Poznámky: Vít Machálek |