|
| religionistický časopis o současné náboženské scéně   | |||
Terminologické problémy studia tzv. alternativní religiozity Miloš Mrázek 1. Termíny „sekta“ a „kult“ 1.1. Předsociologické vymezení výrazu „sekta“ 1. 2. Sociologická recepce výrazu „sekta“ 2. „Nová náboženství“ a „nová náboženská hnutí“ 3. „Alternativní
náboženství“ a „alternativní náboženská hnutí a náboženské organizace“ 4. Závěr: Co s výrazem
„sekta“? K významným a nanejvýše
aktuálním oblastem bádání sociologie náboženství patří působení sekt, nových
náboženských hnutí či alternativních náboženských skupin. Od samého počátku
však toto bádání doprovází celá řada nejasností. V současné době jsou to
především problémy dva: 1.Otázka
míry angažovanosti ve prospěch či v neprospěch působení některých skupin.[1] 2.Terminologická
nejasnost. V tomto příspěvku se budeme
věnovat problému druhému, který je ovšem s prvním úzce svázán. A i proto je –
byť se jedná o otázku diskutovanou velmi často[2] – jeho vyřešení, zdá se, bohužel v nedohlednu. Potíž je v
tom, že nevíme, jak vlastně předmět našeho bádání máme pojmenovat. Např. již
první věta tohoto příspěvku navodila problém: Jaké výrazy použít: „sekta“,
„kult“, „nové náboženské hnutí“, „alternativní náboženská skupina“ či ještě
nějaké jiné? Pojďme se na příčiny a
důsledky tohoto terminologického zmatku podívat blíže. 1. Termíny „sekta“ a „kult“ Termín „sekta“ zavádí do
sociologie M. Weber, který v souvislosti s výkladem své teorie o vniku
kapitalismu z ducha protestantské etiky[3] rozpracoval ideální typologii „církev – sekta“.
Nicméně Weber nepoužil žádný novotvar ani termín s neutrálním výrazem, ale
slovo, které má svou bohatou tradici. 1.1. Předsociologické vymezení výrazu „sekta“ Co se etymologie týče, panuje shoda v tom,
že toto slovo je odvozené od latinského sequi
(„následovat“), byť často se mu rozumělo ve významu „secare“ („sekat“ a odtud „oddělovat“). Této etymologii odpovídá i to, že toto v latině
slovo sloužilo často jako ekvivalent řeckého výrazu hairesis. To doslova znamená „volba“, „výběr“, „sklon
k něčemu“. V mimobiblickém používání se tímto slovem myslela konkrétní
škola (např. filosofická), tj. shromáždění žáků kolem svého učitele a kteří se
nějak odlišovali od svého okolí, nebo strana či hnutí (např. Josephus Flavius
jím označuje jednotlivé směry uvnitř tehdejšího židovství, Ant. Iud. 13, 5, 9). V původním
významu zvolení si odlišnosti či následování nějaké nauky nalezneme užití slova hairesis na několika místech ve
Skutcích apoštolských (5:17 pro saduceje, 15:5; 26:5 pro farizeje, 24:5, 14;
28:22 pro křesťany, což ČEP střídavě překládá jako „sekta“, „strana“ a „směr“). Pro křesťany toto označení však
přichází zvnějšku a křesťané sami se s ním neztotožňují. Od počátku
jim zní hairesis velmi nelibě a
používají ho pro označení opaku pravé víry a pravé církve. Původní význam
„volba“ zde nabývá významu „svévole“.[4] Haireseis jsou
průvodním jevem vzniku a pobývání církve ve světě. Kde je ekklésia, jsou i haireseis
(srv. 1 Kor 11:18–19, 2 Pt 2:1). A naopak, o hairesis je možné hovořit pouze na
pozadí ekklésia. Přitom dopouštět se haireseis patří k největším zvrácenostem
jako jsou modlářství, smilstvo a opilství (Gal 5:20). Není pro ně místo
v církvi právě proto, že ekklésia
a hairesis se navzájem vylučují
(srv. Tit 3:10). Tento přístup pak můžeme
sledovat v dějinách církve, kdy se formulují ortodoxní dogmata právě
v boji proti různým herezím. Nás však zajímá výraz secta, který je téměř vždy ve Vulgátě převodem hairesis. Na některých místech však sv. Jeroným požívá pouze
polatinštělého slova heresis, přičemž
není jasné, podle jakého kritéria se přitom postupovalo. Tak v počátku byly „hereze“ a „sekta“ v podstatě
synonyma; později se první pojem vztahoval k naukové stránce a druhý ke
stránce institucionální. Sekta je podle tohoto tradičního chápání skupina,
která se oddělila na základě bludného učení (tj. hereze) od obecné církve, ale
která se sama za církev považuje. Je to falešná církev. Takovéto konotace
doprovází užití výrazu „sekta“ po následná tisíciletí. Ještě Corpus iuri canonici z roku 1917
rozumí pod označením secta především
křesťanská společenství, která narušila jednotu s katolickou církví; dále
jsou takto označeny tajné společnosti bojující proti církvi, na některých
místech se pojmu používá i pro nekřesťanské skupiny (srv. can. 1060, 1065 § 1,
1131 § 1, 2314 § 1).[5] Podobně v protestantském prostředí se bude výrazu používat
pro označení skupin, které se vzdálili učení Písma.[6] 1. 2. Sociologická recepce výrazu „sekta“ Je snad až paradoxní, že výraz s tak negativním
významem vybral Weber pro svou ideální typologii, tedy metodu, která byla
rozpracována v kontextu jeho programu Wertfreiheit.
Antiteze církve a sekty neodráží antitezi pravé cesty ke spáse a cesty do
záhuby, ale pouze protikladné sociální
charakteristiky. Církev je vymezena jako univerzální, masová organizace
s automatickým členstvím, které je důležité pro dosažení spásy, které ona
zprostředkovává skrze své specifické úkony (svátosti). Je otevřená pro
„spravedlivé“ i „nespravedlivé“. Sekta je malá exkluzivní skupina „náboženských
virtuózů“ (tj. jen pro „spravedlivé“, pro „opravdu věřící“),[7] členství vzniká na základě osobní volby a určitých osobních
kvalit. Weber zakládá tradici, kterou rozvíjí E. Troeltsch [8], R. Niebuhr“[9] J. Wach [10], a další. S pouhou dichotomií sekta-církev si ovšem sociologové
nemohli vystačit. Koneckonců už Troeltsch zavádí třetí typ, a sice „Mystik“.
Tento ne příliš šťastný výraz později nahrazuje H. Becker označením „cult“:
Kult je skupina, pro kterou jsou charakteristické maximální individualismus,
malá strukturovanost, větší důraz na osobní náboženskou zkušenost, „čistě
osobní extatická zkušenost, spása, komfort a duševní či tělesné uzdravení“[11], náboženský eklekticismus, tolerance k jiným duchovním
cestám. Jeho žák M. Yinger používá výraz „kult“ v dosti jiném
významu, a sice jako „skupinu podobnou sektám, která však vykazuje
silnější rozchod s dominantní náboženskou tradicí společnosti“.[12] Rozdílná definice nově zavedeného termínu ovšem
jistě nepřinesla více jasnosti. Pokračovatelé buď navazují na Beckera (např.
Wallis)[13], nebo na Yingera (např. Stark a Bainbridge)[14]. R. Stark v návaznosti na B. Wilsona[15] a B. Johnsona[16] však zdůrazňuje, že to, co má být kritériem pro přidělení
pojmenování „sekta“ v rámci sociologie, je vztah k většinové společnosti,
a sice vztah vysoké tenze. Sekta už není antitezí k církvi (popř. denominaci),
ale k majoritní společnosti. Sekta a kult jsou deviantními náboženskými
skupinami. Stark konstatuje: „Kulty jsou hnutí reprezentující novou či odlišnou
náboženskou tradici, zatímco církve a sekty reprezentují převažující tradici ve
společnosti. Negativní konotace slova „kult“ reflektuje neobvykle vysoké napětí
mezi těmito hnutími a sociálním prostředím.“ A dodává: „Všechna (dnes velká)
náboženství začala jako kultovní hnutí.“[17] Do terminologické diskuse na akademické úrovni ovšem vstoupí
zájem společnosti. A to v souvislosti s výše zmíněnými cult wars.[18] Ty se počínají tragédiemi, kterými se některé skupiny
„zviditelnily“. (Řadu těchto tragédií otevírá hromadná sebevražda americké
skupiny vedené J. Jonesem v roce 1978.) Novináři potřebovali tento jev
pojmenovat a nabízel se jim právě výraz „cult“. Tak se započíná další tradice
významu tohoto slova. V Americe však označení „kult“ v běžné řeči
nahradil termín „sekta“ i s jeho významem „hereze“.[19] Označení se pak zpětně vrací jako pojem, který prošel
explikací, tedy zpřesněním pojmu neodborného. Tak např. W. Zellner a M.
Petrowsky hovoří o kultu jako o silně
uzavřené a pro kontrolu společnosti mnohem těžko přístupné menší skupině
shromážděné kolem charismatického vůdce jakožto nejvyšší autority, zatímco
sekty jsou „obvykle konzervativnější odštěpek z větší náboženské
organizace, (jejíž) členové jsou konvertité – ti, kteří našli »pravdu«“; je pro
ni typická aktivní účast laiků a přestože si drží odstup od většinové
společnosti, působí veřejně.“ [20] Podobně definuje „kulty“ i
kalifornský sociolog J. G. Melton. Kulty už nejsou alternativou k sektám či
jejich podskupinou, ale jde naopak o zastřešující pojem, který zahrne i
skupiny, jež se v dřívější sociologii řadily k sektám (např. svědkové
Jehovovi). V tomto smyslu musíme anglické „cult“ překládat pouze jako „sekta“.[21] (V následujícím textu budeme v tomto případě používat
označení „sekta/kult“). 2. „Nová náboženství“ a
„nová náboženská hnutí“ Je to však J. G. Melton, který
stojí u počátku odmítání pojmenování „kult“ (tedy „sekta“) a závádění pojmů[22] „nové náboženské hnutí“ (dále „NNH“) či „nové náboženství“
(dále „NN“). Mnohým sociologům náboženství dal tento pojem možnost vyhnout se
pojmům „sekta“ a „kult“, u kterých stále častěji používali uvozovky či „tzv.“
s ohledem na obecně negativní chápání těchto označení v médiích. Melton definuje nové náboženské skupiny či hnutí
jako „náboženské skupiny, které působí stranou dominantní náboženské kultury (v
našem případě křesťanského Západu), ve které se nachází, ale hledají
příslušníky ze své nové hostitelské kultury.“[23] Naděje, že s novým pojmem přijde konec terminologické
konfúze, se však brzy vyhasly. Ukázalo se, že vlastně každé ze tří slov nového
označení je problematické. Zvláště to platí pro adjektivum
„nové“. Jaký pojem má vyjadřovat? Možností je několik: a) nové ve smyslu „v nedávné době“. Ale od kdy?
Od 19. stol.[24], po II. světové válce,[25] další zase od šedesátých let min. století.?[26] b) nové ve smyslu „začínající“.
Ale má se jím myslet začátek v dané kultuře[27], či vyloženě fáze vzniku jako taková?[28] c) nové ve smyslu „v moderní
době“. Další možnost je vidět esenci NNH v jejich modernitě.[29] Potíže jsou i s adjektivem „náboženská“. Mnohé skupiny,
která na seznamu „sekt/kultů“ antikultovního hnutí[30] zaujímaly první místa, budily debatu, zda se v jejich
případě jedná skutečně o náboženství.[31] Ukázkovým příkladem mohou být na jedné straně
scientologové, na straně druhé transcendentální meditace. První skupina
vynaložila (v atmosféře cult wars)
mnoho úsilí, aby odborníky a potažmo úředníky přesvědčila, že si plně zaslouží
označení „náboženská“,[32] zatímco skupina druhá neméně horlivě usilovala o to, aby za
náboženství považována nebyla.[33] Bez problémů nakonec není ani
výraz „hnutí“. Jako sociologický pojem implikuje neformálnost či strukturální
volnost. Člověk se ke hnutí hlásí, ale nebývá formálním členem. Stricto senso
tak pojem hnutí stojí v opozici proti pojmu „náboženská organizace.“ Proto
např. G. D. Chryssides navrhuje vhodnější a přesnější termín „nové duchovní
organizace a hnutí.“[34] Další skupina problémů se týká toho, nakolik při
zavádění nových pojmů a termínů jde o vědeckou preciznost, a nakolik o
politickou korektnost, tedy o snahu označovanou skupinu neurazit označením,
které se jí nelíbí. Víme-li, že se celý tento terminologický spor děje na
pozadí cult wars, je jasné, že to
není problém nikterak malý. Problém je, nakolik má sociolog brát ohledy na
sebepojetí studované skupiny. Je to podobné, jako otázka, nakolik se má např.
politolog, který chce nějakou skupinu označit za fašistickou, těchto skupin
ptát, zda s tím souhlasí, či spíše hledat objektivní
důvody pro volbu tohoto označení. Přirovnání není úplně přesné, jelikož v tomto
případě by snad ohled na sebepojetí měl význam, jelikož „fašismus“ je původně
sebeoznačení, kdežto „sekta“ i „NNH“ přichází jako označení z vnějšku. Další
potíž je v tom, co dělat, když už se původně „nezávadné“ označení dané skupině
přestane líbit? Přesně to už se s termínem „NNH“ stalo. Označované skupiny si
všimly, že „NNH“ se i v běžném jazyce stalo pouhým synonymem „urážlivého“ jména
„kult“ i pro jejich odpůrce.[35] Další komplikace působí nejednotné používání výrazů „NNH“ a
„NN“. Pro některé je to synonymum (např. J. G. Melton), jiní je používají pro
označení jiných fenoménů, ale často v dosti odlišným způsobem (J. A. Beckford).[36] Co se používání zatím uvedených
termínů týče, můžeme v současné odborné sociologické literatuře rozlišit tři
sociologické slovníky: a) obsahující „sekta/kult“ popř. „kult“ a „sekta“, b)
obsahující „NNH“ resp. „NN“ i „kult“ a „sekta“[37] c) obsahující pouze „NNH“ popř. „NN“ jako synonyma k
„sekta/kult“. Ale existují i další slovníky. Potížím s uvedenými výrazy je
totiž možné se vyhnout buď jejich novou definicí, čímž se ovšem zmatek, jak
jsme viděli, ještě prohloubí, anebo nalezením výrazu nového. V literatuře
můžeme nalézt mnoho takových pokusů: „okrajová náboženská hnutí“[38], „zvláštní náboženská skupina“,[39] „mládežnická náboženství“[40] aj. 3. „Alternativní
náboženství“ a „alternativní náboženská hnutí a náboženské organizace“ Stále častěji se můžeme setkat s označením „alternativní
religiozita“.[41] Nakolik to není úlitba zmíněné politické korektnosti, tak
se zdá, že právě tento výraz může dobře posloužit pro zastřešující označení
skupin, které byly nazývány výše problematickými výrazy. Označení „alternativní
religiozita“ použijeme pro označení takové religiozity, která je tvořena
takovými náboženstvími a náboženskými skupinami, které se, které se výrazně
odlišují od nějakého kulturně zavedeného a akceptovaného náboženství či
zavedených náboženských organizací. Kulturní zavedeností myslíme to, že nějaké
náboženství v nějaké oblasti vytváří nebo spoluvytváří většinovou kulturu.
Pojem „alternativní“ (oproti „heretický“ a „sektářský“) nijak neodkazuje ke kategorii
pravdivosti či správnosti. Alternativnost je také (opět oproti uvedeným
adjektivům) akceptovatelná jak z pozice zavedeného náboženství (které ji
může rozumět jako herezi), tak z pozice příslušníka onoho proudu
(který ji může chápat jako „úzkou – a třeba i jedině pravou – cestu ke spáse“),
tak i z pozice pozorovatele z řad sociálních vědců. Výhodou používání
adjektiva „alternativní“ je, že zahrnuje jak nová hnutí a nová náboženství, tak
i „staré“ proudy, které stojí po staletí mimo hlavní proud zavedeného
náboženství. Podle konkrétního jevu je možné pojem dále zpřesňovat. Pro
vystižení kontextu vzniku v moderní společnosti je možné hovořit o „moderních
(alternativních) hnutích“, pro vystižení jevu naprosté ztráty osobní svobody v
některých skupinách ovládaných výraznou charismatickou autoritou např. označení
„totalitní (alternativní) náboženská organizace“ atd. V rámci alternativní religiozity budeme rozlišovat
„alternativní náboženství“ a „alternativní náboženská hnutí a náboženské
organizace“. Označení „alternativní náboženství“ používáme pro taková
náboženství, která nabízejí jiné učení, jiný předmět uctívání, jinou cestu ke
konečnému vysvobození, než náboženství zavedené. Alternativním náboženským
hnutím či náboženskou organizací míníme takové náboženské směry a skupiny,
které vznikají i v rámci zavedeného náboženství, ale které se nějakým
znatelným způsobem odlišily od tradičních skupin tohoto náboženství (například
z důvodu touhy po modernizaci a liberalizaci, z důvodu nesouhlasu
s přílišnou modernizací a přizpůsobováním se světu, z důvodu nového
čtení zjevených knih či nového chápání zjevení, z důvodu misijních –
přizpůsobování se novým kulturním podmínkám apod.). Tímto rozlišením se
vyhneme například takovým dilematům, jaká měl Chryssides při zařazování hnutí
Haré Kršna mezi „nová náboženská hnutí“. Hnutí, které se ve své věrouce ani
kultovní praxí nijak zvlášť neodchýlilo od tradičního v Bengálsku
zavedeného višnuismu,[42] jistě nemůžeme označit za alternativní náboženství, ale
zcela jistě je to alternativní náboženská skupina vzhledem k tomu, že i
z hlediska hinduistické tradice se jedná o specifickou podobu
institucionalizace.[43] 4. Závěr: Co s výrazem „sekta“? Zbývá nám vyřešit, jak v
diskursu religionistiky či sociologie náboženství nakládat s výrazem „sekta.“
Ukázali jsme, že jeho zavedení do těchto oborů způsobilo více zmatků než
vyjasnění, o které má v odborné terminologii jít především. Viděli jsme to, že
zatímco se odborníci dohadovali, jak tento pojem „odhodnotit“ a zpřesnit ,
tento žil svým vlastním životem dále (byť byl vyjadřován i termínem „kult“) a
vědci tak nad ním ztratili kontrolu. Docházíme k závěru, že
není možné, aby došlo k jeho explikaci, která by byla konsensuální. Navrhujeme tedy ponechat
tento výraz v oblasti zkoumané skutečnosti, kterou vědec uchopuje vlastními
pojmy. [44] Výraz „sekta“ tak nebude patřit do slovníku
religionistického či sociologického diskursu. Podobně jako do něj nepatří např.
výrazy „hřích“ či „světec“. Ale podobně jako sociolog náboženství může zkoumat,
co se v které době a v jaké oblasti považuje za hřích či jaké vlastnosti mají
lidé, kteří jsou kanonizovány, může zkoumat, jak se zachází s výrazem „sekta“.
Ať už v odborném teologickém slovníku (může např. sledovat, jak a proč dochází
k posunu od označení „sektáři“ k „odloučení bratři“), ale třeba i v sekulárním
prostředí (např. jakou roli v opouštění tohoto označení hraje zmíněná ideologie
politické korektnosti.“ Úkolem sociologa či religionisty by pak nebylo
odpovídat na otázku, co je sekta, ale
pozorovat, kdy je nějaká skupina
tímto tradičně pejorativním výrazem označována a snažit se pochopit, proč se tak děje. Jakým kritériem se
uživatel tohoto výrazu řídí a proč se jím řídí? Článek vyšel poprvé v Theologické revue (časopis UK HTF)
1/2005. [1]Hovoří se o tzv. sektářských válkách (cult wars), k tomu viz např. T. Robbins, „The Transformative Impact of Study of New Religions on the Sociology of
Religion“, Journal for Scientific Study of
Religion, 27.1 (1988):12–26; B. Zablocky
– T. Robbins (eds.), Misunderstanding
cults. Searching for Objectivity in a Controversial Field, University of
Toronto Press 2001. Srv. M. Mrázek, „Sociologie v zajetí sektářských válek
aneb krize objektivity“, Dingir 4
(2004):139-140. [2]V našem prosředeí naposledy Z. Vojtíšek, „Co se slovem
»sekta«?“, Dingir 4 (2004):113-114. [3]M. Weber, Die
protestantische Ethik und der Geist der Kapitalismus, in: Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie,
díl 1., Tübingen, Verlag von J. C. B. Mohr (Siebeck), 1920, s. 153. [4]“Vzhledem k jedině pravému náboženství vybírati
si a voliti jest toliko jako opustiti pravdu chopiti se bludu. Tím teprve
nabývá slovo hereze příznaku špatného.“ A. Kudrnovský, „Herese, heretik“, Český slovník bohovědný, díl 4., Praha:
Cyrillo-methodějská knihtiskárna a Nakladatelství V. Kotrba, 1930, s. 799. [5]Dle P. Krämer, „Sekte: Kirchenrechtlich“, in: Lexikon für die Theologie und Kirche,
díl 9., Freiburg, 2000, s. 416. [6]Např. Kalb, Kirchen
und Sekten, Stuttgart, 1907, s. 292–294, dle: N. A. Weber, “Sect and Sects“,
in: Catholic Encyclopedia, Appleton,
1907-1912, [online], dostupný z WWW: www.newadvent.org/cathen/136744a.htm, staženo 2. 3. 2004. [7]M. Weber, Sociologie
náboženství, s. 276–277. [8]Die
Soziallehren der christlichen Kirchen und Gruppen, in: Gesammelte
Schriften, díl 1., Tübingen: Verlag von J. C. B. Mohr (Siebeck),
1912.K diskusi o vztahu Troeltsche a Webera (a tzv. troeltschovském
syndromu) viz např. W. H. Swatos: „Weber or Troeltsch? Methodology, Syndrome,
and the Development of Church-Sect Theory“, Journal
for Scientific Study of Religion 15 (1976): 129-144, dle: Z. Nešpor,
„Pojmy »církev« a »sekta« v českém předmarxistickém dějepisectví“,
in: J. Horský (ed.), Kulturní a sociální
skutečnost v dějezpytném myšlení, Ústí n./l.: Albis International,
1999, s. 208–209. [9]H. R. Niebuhr, The
social Sources of Denominationalism, Cleveland: Meridian Books, 1965 (9. vyd., 1. vyd. r. 1929), s. 19. [10]J. Wach, Sociology of
Religion, : University of Chicago Press, 1946 (3. reprint vyd. r. 1944), s. 190-205. [11]H. Becker, Systematic
Sociology on the Basis of the Beziehungslehre and Gebildelehre of Leopold von
Wiese, New York, 1932, s. 627, cit. dle M. Hill, „Sect“, s. 156. [12]J. M. Yinger, Religion,
Society and the Individual, New York: Macmillan, 1957 Tamt., s. 154,
cit. dle M. Hill, „Sect“, s. 157. [13]Např. The Road to the
Total Freedom, [14]R. Stark – W. S. Bainbridge, The Future of Religion: Socialization, Revival and Cult Formation,
Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1985. [15]B. Wilson, The Social
Dimensions of Sectarianism. Sects and New Religious Movements in Contemporary
Society, [16]„On Church and Sect“, American Sociological Review, 28 (1963):539–49, R. Stark, „Church and Cult“, in: P. E. Hammond (ed.), The Sacred in a Secular Age: Toward
Revision in the Scientific Study of Religion, [17]R. Stark, Sociology, Belmond: Wadsworth Publishing
Company, 1989 (3. vyd., 1. vyd 1985), s. 416. [18]Viz pozn. 1; dále: M. Introvignie – M. Mrázek, “
Slyšet varovný hlas“, in Dingir 4
(2002):2-3. [19]Srv. např. R. Enroth, What is a Cult?, Illinois: IVP, 1982, s. 5: „Pro římského katolíka
v šestnáctém století bylo luteránství kultem“ [20]W. Zellner – M. Petrowsky, “ [21]„V Evropě se výrazu »sekta« používá obvykle
k označení toho, co se v Americe nazývá »kult«“. G. J. Melton, “The Rise of the
Study of New Religions“, 1999 [online], dostupný
z WWW: <http://www.cesnur.org/testi/bryn/br_melton.htm>, staženo 12. 3. 2002.
Srv. J. G. Melton: Encyclopedic Handbook
of Cults in America, New York, London:
Garland Publishing , 1986. [22]Nejde jen o změnu výrazu, ale i samotného pojmu,
jelikož odlišná pojmenování vycházejí s jiného pojetí označované skutečnosti.
Použijeme-li výraz „sekta“ či „kult“, myslíme tím něco jiného, než „NNH“, i
když ne třeba co do rozsahu, ale co jistě co do kvality denotátu. [23]J. G. Melton, „The Rise of the Study of New
Religions“, [online], dostupný
z WWW: <http://www.cesnur.org/testi/bryn/br_melton.htm>, staženo 12. 3. 2002. [24]Viz. J. G. Melton, „How New is New? The Flowering
of the »New« Religious Consciousness since 1965“, in: D. G. Bromley, – P. E.
Hammond (ed.), The Future of NRMs, [25]Srv. např. E. Barker, New Religious Movements, s.
145. [26]Např. J. A. Beckford, „New Religions: An Overview“,
in: M. Eliade (ed.), The Encyclopedia of
Religion, díl 6., [27]Tamt. [28]G. D. Chryssides, „New Religious Movements:
Some Problems of Definition", Internet Journal of Religion 1997 (poprvé publ. 1994)[online],
dostupný z WWW: <http://www.uni-marburg.de/fb03/religionswissenschaft/journal/diskus/chryssides.html>,
staženo 12. 3. 2002. [29]B. Horyna, Úvod do
religionistiky, s. 16–1; srv. D. Lužný, Nová náboženská hnutí, s. 27: „Základním znakem, který odlišuje nová
náboženská hnutí od jiných náboženských hnutí lidské historie, je fakt, že jsou
výrazem globální kultury, tedy že vznikají v důsledku procesu radikální
globalizace.“ [30]Tedy hnutí usilující o omezení „zhoubného“ vlivu sekt
ve spolesčnosti; viz např. D. Lužný, Nová náboženská
hnutí, Brno, Masarykova univerzita, 1997, s.
132–146. [31]E. Barker, New Religious Movements: A Practical Introduction, London: HMSO, 1989 (2.
vyd., 1. vyd r. 1989), s. 146. [32]Viz M. Mrázek, „Je scientologie náboženstvím?“ Dingir 4 (2000): 21–22. [33]Z. Vojtíšek, „Tam a zase zpátky“, Dingir 4 (2002): 1. [34]G. D. Chryssides, „Defining the New
Spirituality“ [online], 2000, [online], dostupný z WWW: <www.cesnur.org/conferences/riga2000/chryssides.htm>, staženo 12. 1. 2002. [35]Viz např. Mukundu Goswamiho, který jako stoupenec
hnutí Haré Kršna odmítá toto označení jako „jazyk útlaku“ a vyzývá badatele,
kteří chtějí ISKCON kategorizovat v sociologických pojmech, aby
respektovali sebepojetí této organizace, které je založeno na staleté tradici bengálského
višnuismu: „Označovat nějakou osobu či skupinu jinak, než sama tato osoba či
skupina chce být nazývána, je útočné lidské chování.“ G. Mukanda, „NRM is a Four-letter Word: The Language of
Oppression“, ISKCON Communication Journal,
2 (1995): 73–75. [36]Srv. J. A. Beckford, „New Religions“, s. 390–391; I.
Hexham, „»By Religion I Mean...« Some Possible Definitions of Cults, New
Religions, and Related Groups“, rok neuveden, [online], dostupný z WWW: <http://www.acs.ucalgary.ca/~nurelweb/papers/irving/def.html>, staženo
11. 1. 2002; D. Lužný, Nová
náboženská hnutí, s. 27. [37]Např. R. Wallis, The
Elementary Forms of the New Religious Life, London: Routledge & Kegan, 1984, s. 1–35. [38]C. L. Harper, „Cults and Communities: The Community
Interfaces of Three Marginal Religious Movements“, Journal for Scientific Study of Religion, 1 (1982): 27: „Výraz
»kult« je obtížné používat pro vědecké účely, protože jeho běžné (popular)
užívání je zatížené značně hodnotícími konotacemi, které poukazují na
škodlivost každého »nového« či »deviantního« náboženství. Někteří dávají
přednost popisovat taková náboženství jako »nová« či »deviantní«. Já sám
upřednostňuji označovat je jako „okrajová náboženská hnutí“ (marginal religious
movements, MRMs). To poukazuje na jejich okrajové postavení vzhledem
k institucionalizovanému náboženskému (a patrně i sekulárnímu) jádru
společnosti. [39]Valentin, F., „Sekten“, in: Gasper, H–Müller, J.–Valentin, F. (ed.), Lexikon der
Sekten, Sondergruppen und Weltanschauungen, 1991 (3. vyd., 1. vyd. r. 1990), s. 950; srv. “Religiöse
Sondergemeinschaften“, in: Brockhaus
Enzyklopädie, díl 18., Mannheim: F. A. Brockhaus Wiesbaden, 1992 (19.,
rozš. vyd.), s. 274. [40]Y. Karow, „Jugendreligionen“, in: Handbuch religionswissenschaftlicher Grundbegriffe, díl 2.,
Stuttgart, Berlin, Köln, Mainz, , Berlin, Köln, Mainz : W. Kohlhammer Verlag,
1993, s. 329–330. [41]Např. T. Miller (ed.): America's Alternative Rreligions , Albany: State University of New
York Press, 1995, s. 1-4. [42]G. Flood, „Hinduism, Vaisnavism, and ISKCON: Authentic
Traditions or Scholarly Constructions?“, ISKCON
Communication Journal, 2 (1995):5 – 15; srv. C. R .Brooks, „Understanding ISKCON“, ISKCON Communication Journal, 2 (1995): 77– 81. [43]Ke specifickým podobám institucionalizace hnutí Haré
Kršna viz např. disertační práci M. Fárka, kterou dokončuje na ÚFaR UK FF. [44]Máme na mysli podobné rozlišení, jako když E. Voegelin
rozlišuje symboly skutečnosti a teoretické pojmy tyto symboly uchopující, Nová věda o politice, Brno: CDK, 2000, s. 30-31. |